גיטרה קלאסית איכותית

גיטרה קלאסית איכותית היא למעשה העדפתו של כל נגן גיטרה באשר הוא. מה היא גיטרה איכותית? מהם הדברים הכי חשובים בבחירת הגיטרה שהופכים אותה לבחירה נכונה? מהם סוגי העצים שמפיקים את הצלילים הכי איכותיים שיש?כמה חשובה הנוחות בבחירת הכלי החדש שלכם? והאם הצבעים של הגיטרה קשורים לאיכות הצליל?כל זאת ועוד במאמר שלפניכם

מאת פיני אלקיים - מנהל החנות כלי מיתר

גיטרה קלאסית איכותית -הצליל של הגיטרה

כאשר בוחרים גיטרה קלאסית איכותית חשוב לשים דגש על כמה עובדות חשובות שיהפכו את הבחירה שלכם לנכונה יותר ומדויקת יותר לצרכים המוזיקליים

שלכם. איכות הכלי מתבססת על איכות הצלילים של הגיטרה הנוחות בזמן הנגינה ואיכות חומרי הבניה של הכלי כאשר שילוב נכון בין כל הדברים האלו מהווה בחירה נכונה לגיטרה איכותית שתיתן לכם מענה מוזיקלי על כל הדרישות מכלים באיכות טובה.

איכות הצליל של הגיטרה מתבססת על איכות העצים וגם על איכות המיתרים: נתחיל דווקא מאיכות המיתרים : גם אם תבחרו את הגיטרה הכי איכותית שיש למיתרים שתשימו עליה חשיבות מכרעת על איכות הצליל כך שגיטרה טובה ללא מיתרים מתאימים לא תפיק את הצלילים לה היא מיועדת להפיק , בחירת המיתרים בגיטרה צריכה להיות מותאמת לאיכות הכלי ולהעדפותיו של הנגן אך ככל שהמיתרים יהיו איכותיים יותר כך הגיטרה תוכל להשמיע את מקסימום התהודה ההרמוניה והצליל לה היא מיועדת. ישנם מיתרים איכותיים כמו Savarez למשל וכן חברות בעל של עולמי נוספות.

גיטרה קלאסית איכותית- מיתרי הגיטרה

בגדול ישנם שני סוגי מתח במיתרים לגיטרה קלאסית : 1. מתח גבוהה – מיתרים שמפיקים צלילים חזקים במיוחד אך קשים מעט לנגינה בגלל היותר במתח רב. 2. מיתרים במתח בינוני – נעימים לנגינה מאד, אך הצליל שלהם יהיה פחות עצמתי מאשר אלו הקודמים.

 גיטרה קלאסית - איכות העצים 

איכות העצים בגיטרה הם הגורם הכי חשוב בכלי לאיכות הצלילים. כלומר  ככל שהעצים יהיו אקוסטיים באיכות גבוהה יותר כך הצלילים של הגיטרה יהיו איכותיים יותר . לגיטרות ברמות הגבהות ביותר העץ הקדמי של הגיטרה בנוי מספרוס – כלומר עץ אשוח. או סידר –  כלומר עץ ארז בדרך כלל עצים מיובאים מקנדה , הגב והצדדים בגיטרות איכותיות בנוי מרוזווד מברזיל או מהודו וכן מעץ מהגוני. כלומר שילוב של עצים אקוסטיים אלו מקדימה ואחורה בגיטרה מהווה את איכות הצליל ברמות הגבוהות ביותר שיש. לסיכום: שילוב נכון בין העצים של הגיטרה לבין המיתרים הנם הגורם לאיכות הסאונד של הכלי.

החלק הקדמי של גיטרה קלאסית איכותית בנוי מעץ ארז

הנוחות בזמן הנגינה בגיטרה קלאסית איכותית

לנוחות הגיטרה חשיבות עליונה בבחירה של הכלי. כלומר  ככל שיהיה לנגן נוח יותר בזמן הנגינה כך השליטה הטכנית תהיה קלה יותר. זאת אומרת כך הנגן יגיע לתוצאות הטובות ביותר שיוכל להפיק מהכלי ומעצמו בו זמנית.

אם הנגן מתעייף בזמן הנגינה תהליך האימונים מתקצר ( בגלל העייפות ) ובכך קצב ההתקדמות של הנגן יורדת. בנוסף ישנו פן פסיכולוגי  כלומר לא תמיד במודע אך גיטרה שדורשת התמודדות עם הנוחות תגרום לנגן לאהוב אותה פחות .

אז מה הופך את הגיטרה לכלי נוח לנגינה שמאפשר שליטה טכנית קלה ולא מעייפת את הנגן והפכת את חווית הנגינה לנעימה במיוחד ומאפשרת נגינה רצופה של שעות ארוכות? 

גיטרה קלאסית עם צוואר בהיקף קטן

נוחות הכלי תלויה בשני דברים עקריים : 1. צוואר הגיטרה  2. מרחק המיתרים מלוח הסריגים . נתחיל בראשון ככל שצוואר הגיטרה יהיה דק כלומר עם היקף קטן יותר כך תהליך הנגינה ביד שמאל יהיה קל יותר.

מצבים טכניים מסובכים יהפכו למשימה אפשרית בנגינה עם צוואר נוח. ולא יגרמו עייפות מתמשכת ביד, ישנם גיטרות קלאסיות שבניות בשיטה הישנה  כלומר – גיטרות שאנחנו בכלי מיתר נמנעים מלהחזיק בחנות, עם צוואר רחב במיוחד והיקף גדול במיוחד שלא מאפשרת לנגן עליה לאורך זמן והופכת את תהליך הנגינה למתיש ולא נעים.

 מרחק המיתרים מלוח הסריגים

מרחק המיתרים מלוח הסריגים הוא הגורם השני שמשפיע על נוחות בזמן הנגינה. כלומר ככל שהמיתרים יהיו מרוחקים מהכלי כך כל הפקת צליל – זאת אומרת כל לחיצה על אצבעות יד שמאל לצורך הפקת הצליל תהיה ארוכה יותר וכמובן קשה יותר.

מרחק מיתרים נמוך מלוח הסריגים בגיטרה

חשוב שמרחק המיתרים מצד אחד יהיה נמוך ככל שניתן לכל אורך הגיטרה אך מצד שני חשוב שלא יהיה נמוך מידי ובכך הגיטרה תשמיע המון זמזומים במקום צלילים נקיים

הכיוון בגיטרה

אחת הסוגיות שהכי מעסיקות נגני גיטרה היא: כיוון הגיטרה. כלומר: גיטרה היא כלי נגינה עם מיתרים. בניגוד לכי נגינה אחרים כמו פסנתר למשל, בגיטרה הכיוון נעשה לעתים תכופות. למעשה בכל יום צריך לכוון את הגיטרה. תופעה זו נובעת מהעובדה שמיתרי הגיטרה חשופים לשינויי מזג האוויר. כלומר השינוי בטמפרטורת החדר, משנה באופן אוטומטי את כיוון הכלי. לכן צריך לכוון את הגיטרה בכל יום לפחות פעם אחת. אולם ישנם סוגים של גיטרות בהן הכיוון נעשה כמה פעמים ביום, ולעתים כמה פעמים בשעה. ברור שמדובר בגיטרות לא תקינות. זאת אומרת שגיטרה קלאסית איכותית, שומרת על יציבות הכיוון שלה.

ישנם כמה גורמים המשפיעים על יציבות הכיוון של הגיטרה: איכות מפתחות הכיוון, וכן איכות המיתרים. מיתרים טובים שומרים על כיוון יציב לאורך זמן. כמו כן מיתרים טובים שומרים על אינטונציה אבסולוטית . חשוב לציין שעיקר היציבות של הכיוון תלויה באיכות מפתחות הכיוון של הגיטרה. בגיטרה קלאסית מפתחות הכיוון כוללות גלגלי שיניים. כלומר: מנגנון מכני של גלגל עם שיניים . מנגנון זה עוצר את המיתר בדיוק במקום הרצוי. חשוב לשים לב למנגנון השיניים ולראות שאכן הוא מונח בצורה יציבה על המפתח.

לסיכום: בחירה נכונה באיכות העצים של הגיטרה, כלומר שהיו מהטובים ביותר שיש בעולם העצים האקוסטיים. כמו כן נוחות הצוואר ומיתרים איכותיים יתנו לכם כלי איכותי , זאת אומרת כלי נגינה שהצלילים שלו יהיו נעימים נקיים עם הרמוניה מאוזנת עמוקה וברציות נכונות ואינטונציה אבסולוטית. כתוצאה מכך תגשימו את היכולת שלכם
בנגינה עם חוויה מוזיקלית נעימה.

דילוג לתוכן