מרחק המיתרים מלוח הסריגים

ה " אקשיין" של הגיטרה ( Guitar Action ) הוא מרחק המיתרים מלוח הסריגים. לכל גיטריסט ישנם העדפות שונות בנוגע לאקשיין של הגיטרה בהתאם לצרכיו המוזיקליים, ובהתאם לסגנון הנגינה שלו כך למשל נגני פלמנקו מנגנים עם אקשיין נמוך עד כדי זמזום עדין של המיתרים ומאידך נגני גיטרה קלאסית מעדיפים אקשיין בינוני יחסית המאפשר ביטוי של צליל נקי וחזק יותר. 

לוגו - כלי מיתר

מאת פיני אלקיים

אחד הדברים החשובים ביותר בגיטרה היא נוחות הנגינה, כלומר היכולת להפיק צלילים מדויקים ונקיים לכל אורך ורוחב הגיטרה. אחד הפרמטרים המשפיעים ביותר על אופן הפקת הצליל בגיטרה הוא : האקשיין של הגיטרה כלומר: מרחק המיתרים מלוח הסריגים.

מה זה אקשיין ?

ככל שהמיתרים מרוחקים יותר מלוח הסריגים כך הצליל של הגיטרה נקי יותר.   וכך גבולות העצמה של הצליל גדולות יותר, גבולות הצליל הכוונה היא עד כמה אפשר להפיק צליל חזק בגיטרה מבלי שהצליל יזמזם, מצד שני ככול שמרחק המיתרים מלוח הסריגים קטן יותר כך הנגינה קלה יותר ואופן הפקת הצליל מגיע בקלות יחסית ללא מאמץ מיותר, אך במקרה כזה הצלילים חשופים יותר לגבולות הזמזום של המיתרים דבר שמפריע מאד לכל נגן.

מרחק המיתרים מלוח הסריגים- מהו אקשיין נמוך?

השילוב המושלם  הוא ליצור את האקשיין הנמוך ביותר המאפשר הפקת צלילים נקייה לחלוטין ללא זמזומים, אך בכדי להגיע לשילוב זה עלינו להתחשב בכמה פרמטרים נוספים שיכולים לאפשר את זה, דברים כמו גודל האוכף זוויות הצוואר עיבוד הסריגים ועצוב הנט הם הגורמים המכריעים שיאפשרו או ימנעו את השילוב המנצח.

מרחק המיתרים מלוח הסריגים

האוכף של הגיטרה

האוכף של הגיטרה הוא החלק המולבש על הגשר בחלק התחתון של הגיטרה באמצעותו קושרים את המיתרים על הגיטרה , האוכף עשוי מפלסטיק או בגיטרות איכותיות מעצם של שור והוא למעשה מוליך את הסאונד של הגיטרה. גובה האוכף הוא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על האקשיין של הבתים הגבוהים בגיטרה , ככל שהאוכף גדול יותר כך נוחות הנגינה בבתים הגבוהים קשה יותר, ניתן לשייף את האוכף בחלקו התחתון בכדי להוריד את הגובה של האוכף צריך לעשות את זה בזהירות רבה בכדי לא להוריד אותו יותר מידי ובכך להגיע לתוצאה של מיתרים מזמזמים בבתים הגבוהים של הגיטרה.

כלי-מיתר
מרחק המיתרים מלוח הסריגים -הנט של הגיטרה

הנט של הגיטרה הוא החלק העליון בצמוד ללוח המפתחות עליו רוכבים המיתרים בדרכם למפתחות הכיוון , גם הוא עשוי מפלסטיק בגיטרות פשוטות או מעצם של שור בגיטרות איכותיות, גובה הנט משפיע בעיקר על שלושת הבתים הראשונים בגיטרה , גם כאן ניתן להוריד את הגובה על ידי חריצה עמוקה יותר בחריצים הקיימים עליהם שוכבים המיתרים אך גם במקרה כזה חשוב מאוד ליצור את הגובה המדויק ולא להוריד יותר מידי,

חשיבותו של הנט

לנט חשיבות מכרעת באקורדים כמו F למשל כך שנט מכוון במידה הנכונה יאפשר להפיק את האקודים בבתים הראשונים במקסימום נוחות.

מרחק המיתרים מלוח הסריגים

הסריגים בגיטרה

חלק נוסף שמשפיע מאוד על האפשרות של אקשיין נמוך הוא עיבוד הסריגים בגיטרה, סריגים בגיטרה הוא אחת העובדות המדויקות ביותר שכל חריגה של מילימטר ואפילו פחות ממנו עשויה להשפיע על הפקת הצלילים הנקיים וכמובן על אפשרויות גובה המיתרים מלוח הסריגים, למעשה בכל צוואר של גיטרה חייב להיות סוג של קיעור (מלשון קערה) בחלק האמצעי של הצוואר , קיעור זה מאפשר צלילים נקיים בחלק האמצעי של הגיטרה, ישנם כמה שיטות להורדת או העלאת האקשיין בחלק האמצעי של הגיטרה אחת מהן היא שימוש ב Trus Rod המאפשר שליטה בגובה המיתרים מלוח הסירים בבתים האמצעיים של הגיטרה.

דילוג לתוכן